dinsdag 10 december 2013

Gastronomische stunt van Lidl

Met een gemiddelde score van 9,4 op tien is er een mooi huwelijk mogelijk tussen topgastronomische restaurants en supermarktketen Lidl. Dat blijkt uit een massale blinde proef, die afgelopen vrijdag plaatsvond in de 30 toprestaurants van Jeunes Restaurateurs d’Europe. Wie zich – na een oproep via radio, dagbladen en websites - inschreef via JREreferendum.be, mocht in ruil voor het invullen van een enquête gratis de benen onder tafel schuiven in de (toekomstige) sterrenrestaurants van België. Deelnemers wisten echter niet dat ze die avond uitsluitend producten van Lidl zouden voorgeschoteld krijgen. De winkelketen maakt vandaag bekend achter de stunt te zitten.
Een algemene gemiddelde score van 9,4 op tien én een versheidwaardering van 9,2. “Bijzonder lovende resultaten”, reageert Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt opgetogen, “Werkelijk alle cijfers wijzen op een geslaagde avond: 9.4 voor het vlees, 9.0 voor de champagne, 8.8 voor de wijnen.” De kwaliteit van Lidl-producten viel duidelijk over de hele lijn in de smaak.

Via een reeks mysterieuze advertenties in kranten, radio en op websites riepen de Jeunes Restaurateurs d’Europe vorige week op om gratis te komen dineren op vrijdagavond 6 december. Een Sinterklaascadeautje, zeg maar. “Dat leverde ontzettend veel reacties op. Vele duizenden mensen meldden zich aan. Helaas was er in totaal slechts plaats voor gemiddeld iets meer dan dertig eters per restaurant, waardoor de restaurants volgeboekt werden in slechts enkele uren tijd. Goed voor net geen 1.000 deelnemers in totaal”, licht Rynwalt toe. “We hielden tot nu geheim hier achter te zitten, zo konden we objectief eens onze hoge kwaliteit laten vaststellen.”

De actie is naast een sterk signaal over de kwaliteit van Lidl-producten, ook een bijzondere oefening geweest voor de vele chefs. “We zijn stuk voor stuk gereputeerde chef-koks met ons eigen restaurant en reputatie. Met uitzondering van een aantal producten die Lidl niet verkoopt (om pakweg emulsies te maken, nvdr.) kookten we één dag uitsluitend met producten uit de Lidl-vestiging om de hoek. Zelfs het zout kwam van Lidl”, vertelt JRE-voorzitter Steven Dehaeze van het West-Vlaamse restaurant Culinair. “Zelf sta ik al vele jaren achter het fornuis. De aanvraag vanuit Lidl was bijzonder verrassend, maar ik zag de uitdaging wel zitten. Uiteindelijk is gebleken dat je onze hoge standaard prima met Lidl-producten kan halen”, concludeert Dehaeze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten